No cal ser un friqui dels trens. Visitar el Museu del Ferrocarril de Catalunya ubicat a Vilanova i la Geltrú és tota una experiència que no deixa ningú indiferent. Aquest museu únic a Catalunya encanta als nens, és escenari inesgotable de fotos i selfies i ofereix un complet programa d’activitats culturals i d’oci durant tot l’any.
Per a aquesta tardor de 2022 el Museu del Ferrocarril ha preparat un munt de novetats, així que ja no tens excusa per visitar-lo per primera vegada o tornar-hi si ja ho vas fer fa temps.
La col·lecció del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú aplega quinze locomotores i vagons de tren de vapor, dièsel i elèctrics. Aquestes són quatre de les peces més impressionants.
La Mataró és la joia del Museu del Ferrocarril des de la seva inauguració el 1990. Cada primer diumenge de mes, aquesta rèplica de la primera locomotora que va circular a la Península Ibèrica es posa en marxa i realitza un recorregut per les instal·lacions, fins a la via del Pont Grua. Allà, el maquinista i el fogoner mostren als visitants el funcionament des de la mateixa cabina de conducció de la màquina de vapor.
La història del ferrocarril va començar a la Península Ibèrica l’any 1848, quan La Mataró va completar per primera vegada el trajecte entre Barcelona i la capital del Maresme. Tot i que La Mataró original no va sobreviure al pas del temps, sabem que era una locomotora del tipus 1-1-1 Patentee fabricada a Gran Bretanya. La rèplica 100% funcional que s’exhibeix al Museu del Ferrocarril va ser construïda el 1948 per La Maquinista Terrestre i Marítima per celebrar el primer centenari del viatge inaugural. Pesa més de 30 tones i arriba a una velocitat màxima de 50 km/h.
Al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú pots pujar a les locomotores i els vagons i reviure la història del tren en primera persona.
@visitvilanova Tweet
Fabricada als tallers de La Maquinista Terrestre i Marítima de Barcelona el 1942, La Santa Fe 5001 destacava entre la resta de locomotores construïdes al país per les seves dimensions colossals, que la situaven entre les més grans d’Europa.
Gràcies a la potència de gairebé 4.000 CV, la Santa Fe era la locomotora de vapor que més càrrega podia arrossegar. Pesa més de 163 tones i arriba a una velocitat màxima d’entre 90 i 100 km/h
Entre els vagons per a viatgers del Museu del Ferrocarril crida especialment l’atenció aquest cotxe de luxe que va ser construït per l’Estat el 1928 per als desplaçaments d’autoritats. Al seu interior completament restaurat disposa d´una sèrie de departaments per a visites i viatges de llarga durada: sala de reunió-menjador, habitacions, banys i cuina, que el converteixen en una oficina sobre rodes. Tot això elaborat amb un treball de marqueteria de gran bellesa.
El cotxe saló ZZ-324 pesa més de 36 tones i és capaç d’assolir una velocitat de fins a 100 km/h.
El Talgo II, hereu del prototip Talgo I, va ser una autèntica revolució el 1949. Tant és així que moltes de les seves innovacions encara es conserven a les composicions actuals: vehicles units i articulats, lleugers, amb centre de gravetat baix i rodament independent, i un gran nivell de confort amb butaques reclinables, servei de restauració al seient, portes d’accés a nivell de l’andana, finestres panoràmiques, aire condicionat i cotxe de cua amb mirador.
Les locomotores Talgo II van circular fins al 1976, pesen 60.000 kg, desenvolupen una potència de 810 CV i arriben a una velocitat màxima de 145 km/h.
La col·lecció impressionant de locomotores i cotxes de viatgers del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú s’exhibeix en un marc espectacular. Les peces més destacades s’exposen a la Rotonda, una construcció d’estil modernista industrial del 1919. La seva forma de quart de corona circular amb dotze vies i fossats servia originalment per realitzar les tasques de manteniment i reparació de les locomotores de vapor.
Les funcions que feien els ferroviaris al seu interior eren les de greixatge i preparació de les locomotores per al servei; l’abastament de materials com carbó, greix, sorra o aigua; les operacions de neteja i conservació dels diferents elements; la reparació d’avaries i també l’organització del personal de conducció.
Fins a 900 persones van arribar a treballar al dipòsit de vapor de Vilanova i la Geltrú, en una atmosfera plena de fum, sutge i greix que avui pots reviure a la teva visita.
Aquesta tardor el museu estrena un nou vagó de passatgers que recorre les instal·lacions.
@visitvilanova Tweet
Una de les darreres novetats del Museu del Ferrocarril el 2022 és el nou cotxe de passatgers que recorre les històriques instal·lacions de Vilanova i la Geltrú. Es tracta d´un treball artesanal amb estructura de fusta que ha estat construït per l´Associació de Socis i Col·laboradors del Museu a partir d´elements i peces històriques i de nova creació.
El nou vagó està pensat per acoblar-se a la locomotora de vapor Cuco 020-0232 (MZA 602) o al Tractor de maniobres 301-012-1, dues màquines en funcionament les dimensions de les quals no permeten que els visitants vagin dins de la cabina. A l’interior del cotxe poden viatjar fins a 10 persones assegudes als dos bancs situats a banda i banda del passadís central. Una nova experiència en primera persona dins el Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.
És gairebé universal en tots els nens: els encanten els trens. Al Museu del Ferrocarril ho saben i tenen preparades un munt d’activitats especialment pensades per als menuts. Cada cap de setmana hi ha contacontes, i també es realitzen tallers d’Intelino, els trens de joguina intel·ligents equipats amb tecnologia robòtica programable. Consulta l’agenda mensual a la web.
A més, el museu compta amb diversos espais familiars: L’Estació Petita de Vilanova, el Parc Vall de Núria i la Zona de Pícnic.
Per als més amants de la història hi ha un programa de visites comentades, TRENexperiències, que aquesta tardor cobreix temes com les locomotores de vapor La Mataró i La Santa Fe, el paper dels indians en la història del ferrocarril, la revolució que va suposar el Talgo a mitjans del segle XX, els viatges de luxe amb tren, etc.
Aquesta tardor, del 24 d’octubre al 7 de novembre, el Museu del Ferrocarril de Catalunya acull l’exposició temporal “Catalunya, un país d’enginy i innovació”. Aquesta producció del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) fa un recorregut per la història del país a través de les contribucions que els científics catalans han aportat al llarg dels segles, des de l´Edat Mitjana fins als nostres dies .
A l’exposició s’hi podran veure objectes molt interessants:
A més, l’exposició s’ubicarà a la nova nau panoràmica, que ofereix unes vistes excel·lents de la col·lecció de locomotores del museu.
Si ho preferiu, també podeu reservar una visita guiada per especialistes en àmbits temàtics concrets. El museu ofereix tres possibilitats:
El Museu del Ferrocarril de Catalunya és obert de dimarts a diumenge de 10:00 a 14:30. Els dissabtes també obre a les tardes, de 16:00 a 19:30 o fins a les 18:30 entre els mesos de novembre i febrer. Dilluns està tancat.
Gràcies per llegir, compartir en les teves xarxes socials i comentar!
Descobreix Vilanova i la Geltrú a través del nostre lloc web, on trobaràs allotjaments familiars, emocionants activitats, exquisida gastronomia, enriquidora cultura i una àmplia oferta de compres. Planifica les teves vacances perfectes amb nosaltres i aprofita l’experiència de compra única que la ciutat té per oferir!